Uppfostran

En tillsägelse har det blivit hittils. Det stod blomkrukor på golvet i vardagsrummet. Under ett obevakat tillfälle tog dom sig in och började gräva i jorden och bita i stammarna. Ett spontant nej från mig fick direkt effekt. Det var så att jag själv blev förvånad över att dom förstod så bra på en gång.

En annan sak som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera är Eltons skällande. Jag har valt att inte bry mig om det. Om det har blivit besvärligt har det fungerat att distrahera med lek eller kel. Har läst att valpar i deras ålder befinner sig i ett utvecklingsstadium där de kan vara lite osäkra och därför ta till skall och morr mer än vanligt. Så det är nog inte något att oroa sig över. Men det är sån skillnad mellan Elton och Musse. Musse skäller bara ibland under lek. När han blir osäker söker han sig till mig eller till Elton.

En annan stor skillnad mellan dem är deras inställning till mat. Elton hör när det hälls upp mat i skålarna och kommer direkt. Sen äter han koncentrerat upp och slickar rent i skålen medan Musse tar några tuggor, kollar om Elton har något godare i sin skål, dricker lite, äter lite och när Elton ätit klart har Musse fortfarande mat kvar. För att inte Elton ska ta Musses mat får jag vara med och passa. I morse lämnade Musse lite. Jag har vägt dem och de väger båda två ca 8 kg. Men Elton ser rundare och lite större ut.

Kommentarer
Postat av: Henrik

Ja, det är ju "tyvärr" så att en del valpar har tydligare utvecklingsperioder än andra. Lilla Elton verkar ju tillhöra den skaran. Det låter dock som att du är inne på rätt spår för att få bukt med det, det kommer högst sannolikt att gå över. Han behöver utsättas för så mycket det bara går och få stöd och uppmuntran (dvs man visar honom att det inte är något farligt).

2008-02-21 @ 10:10:52
URL: http://www.chocicecockers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0