Snö

Han är så go! sa jag till en arbetskamrat som svarade; dom blir vad man gör dem till.

På jobbet finns det en finsk farbror som i smyg matar hundarna vid fikabordet. Så gick det med den principen att aldrig låta honom få något ätbart från våra matbord. Nu sitter han som ett ljus vid fikabordet med hopp om att bli bjuden på något gott. Vissa saker lär dom sig visst hur snabbt som helst.

Jag har honom med mig överallt och det går jättebra. Det enda som jag hittils upplevt som besvärligt är att åka och handla för det känns inge kul att lämna honom ensam i bilen på en stor parkering.

Nu blir han bara glad när han träffar Joppe och Betty. Andra hundar är han fortfarande lite osäker på. Men jag har nog insett att hans skällande är en del av hans karraktär. Han skäller flera gånger varje dag, inte bara när han blir rädd. Det kan även vara när han vill ha något eller när han försöker få igång Joppe till lek. Jag tycker nog att det är helt ok att han är lite vaktig och snackig när han vill något. Det viktiga är bara att jag lyckas lära honom att vara tyst när jag ber om det. Han skäller inte när han blir lämnad ensam, vilket är väldigt bra och han har lärt sig skälla om han är ensam ute och vill in, det är också bra. Jag klurar fortfarande över hur jag ska lära honom att vara tyst på kommando. Tillsvidare försöker jag bara avleda och distrahera honom när han skäller vid "fel" tillfälle.

Sitt kommandot sitter som berg nu. Vi har även börjat träna på sitt och stanna, det är mycket svårare. Vi är fortfarande roade av hämta bollen-lekar, men ibland vill han inte komma utan försöker få mig att jaga honom, vilket också är kul. Jag har honom nästan bra lös utan koppel eftersom vi mest är ute på landet.  Försöker att inte "hålla honom till mig" så mycket. Det är ju bättre om han "håller sig till mig" istället.

Det går bättre och bättre med Miriam. Elton är väldigt nyfiken men lite rädd för henne. Han har kommit på att om han är försiktig kan han nosa på henne bakifrån. Miriam är inte längre rädd för Elton, hon har lärt sig att när hon går mot honom flyttar han på sig. Härom kvällen satt vi i soffan alla tre samtidigt, Miriam hade ro nog att spinna och Elton kurade ihop sig för vila.

Vi har börjat stängsla för snart tar vi hem Briljant och Skutt. Längtar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0