Spårträningen fortsätter

Idag tinade jag upp blod och klöv för sjätte gången. Jag mätte ut ett 80 m långt spår. Jag vet inte om jag kanske går för fort fram eller inte. Men när jag lägger lite kortare spår är ju hela övningen över på några sekunder, och jag vet att han klarar av att hålla sig fokuserad längre än så. Och det är ingen tvekan om att han gillar spårningen. Det regnade när jag la spåret så jag väntade inte mer än ca 15 min innan vi gick det. Jag använde det sista av blodet vilket betyder att jag i snitt använt en halv deciliter blod per spår.

Den här gången satte jag på sele och lina lite längre från spårstarten så att han skulle få chans att själv söka upp spåret. Han var ivrig som vanligt, hittade spåret ca fem- sex meter från starten. Sen gick det fort, han irrade bort sig lite två gånger, den ena gången hamnade han på fel sida om en stor gran, men han löste problemet själv, tog ett helt varv runt granen och kom rätt på spåret igen. Jag hängde inte alls med och fick därmed se vad bra det är att ha en riktig spårlina, den löper fint med i hundens spår genom ris och runt träd. Den andra gången gick han rakt fram när spåret vek av lite, det löste han också själv, efter ca tre meter i fel riktning vände han helt om tillbaks till spåret och följde det sen hela vägen till klöven.

Han vill inte ta klöven. En gång har han burit den hem. Jag har fått en ny klöv, från hjort. Nästa gång vi spårar ska jag testa den istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0