Spårkurs

Stockholms Cockerspanielklubb ordnar med en del roliga kurser. Idag har vi varit med Elton på kurs i viltspår för den beundransvärda hunddressören Lennart Nordlander. Se hans hemsida www.hundkul.com. Vi har tre spårtillfällen framför oss tillsammans med Lennart då han ska hjälpa oss att korrigera felsteg och finslipa tekniken. Vi längtar redan efter nästa spår...

Vi gick ett spår på 100-150 meter rakt fram i hagmark. Enligt Lennart är det ingen mening med att lägga kortare spår, speciellt inte för nybörjare eftersom det tar ca 30-40 meter för hunden att förstå hur den ska jobba.


Elton har ju gått blodspår förut, så bara jag tar farm spårlinan åker nosen ner i backen och han blir superivrig. Jag har när jag tränat själv varit rädd för att störa honom därför har han fått välja hastighet själv och jag har bara försökt att följa med så smidigt som möjligt. Enligt Lennart måste vi lära hunden att gå i den takt vi vill, så jag fick bromsa hela tiden. Målet är att han ska gå lungt och fint och mycket noggrant.


Vi stötte upp en hare, men det var bara Lennart som märkte den, jag och Elton var fullt upptagna med spåret. Vi hade ganska stark medvind så han hade ingen vittring på klöven. Ändå gick han rakt på den utan att tveka.


Kaffe, teori och frågestund.


Så har trött är Elton nu.

Kommentarer
Postat av: Henrik

Va bra att ni går på kurs och aktiverar! Hoppas att det går bra. Se till att få med brorsan Musse på sånt också! ;)

2009-04-19 @ 00:34:46
URL: http://www.chocicecockers.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0