På lydnadskurs

Jag tog med mig Elton och Johnny för att lära mig hur man arbetar med lydnad (fast egentligen är jag mest ute efter apporteringen som kommer senare under kursens gång).

Först fick vi träna på att gå fot. Det var inte så svårt.


Sen fick vi träna på halt och sitt. Det gick också bra, förutom att Elton sätter sig riktad mot mig och inte i "färdriktningen". När han gick med tränaren satte han sig dock korrekt, så det är något som jag måste korrigera lite där.

Sedan tränade vi på att stanna kvar, med en koppellängds avstånd, inga problem, det kan vi sedan tidigare. Och sist tränade vi på inkallning med fokus på avslutet då hunden ska sätta sig framför dig och fokusera på dig, innan den får beröm/belöning. Den största utmaningen i detta var att få alla hundförare att göra rätt. Men det var roligt och Elton skötte sig exemplariskt.

Vi avslutade med fika

och en promenad


På vägen hem köpte vi en visselpipa. Nu har vi fått läxor tills nästa gång, träna ofta i korta pass.
När vi kom hem var Elton så här trött.

Kommentarer
Postat av: Henrik

Va kul att det går bra med lydnaden. Men han har ju bra förutsättningar för det. ;) Lycka till kommande gånger med och krama honom från mig!

2009-09-06 @ 12:08:12
URL: http://www.chocicecockers.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0